محمود امانی در مراسم یکصدویک شورای عالی آموزش و پرورش:

اصالت، استقلال و اتقان مصوبات، از سرمایه‌های اصلی شورای عالی آموزش و پرورش هستند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است، گفت این شورا سه سرمایه اصلی دارد که شامل اصالت، استقلال و اتقان مصوبات می‌شود.

محمود امانی طهرانی در مراسم بزرگداشت یکصد و یکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش که صبح امروز ۲۱ اسفند برگزار شد، اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است. این شورا سه سرمایه اصلی دارد که شامل اصالت، استقلال و اتقان مصوبات می‌شود.

وی با بیان اینکه اصالت فقط قدمت زمانی نیست، گفت: اصالت یعنی شان شورای آموزش‌ و پرورش، شورایی که انسان‌های بزرگی در آن حضور داشته‌اند و با سیاستگذاری‌های خود به فرزندان مردم خدمت کرده‌اند.

امانی‌طهرانی با اشاره به اینکه اصالت شورای عالی آموزش و پرورش سبب شده است تا این نهاد به عنوان وزنه‌ای حائل و تعدیل کننده در دوره‌های مختلف ایفای نقش کند، عنوان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش همواره نقطه‌ای بوده است که به انباشتگی تجربیات کمک کرده و به‌طور خاص از سال ۱۳۹۰ که سند افتخارآمیز تحول بنیادین زاده شده، نقش‌آفرینی قابل توجهی داشته و تلاش کرده این مشعل را فروزان را نگه دارد و شعله سند خاموش نشود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به دومین سرمایه این شورا، بیان کرد: استقلال دیگر سرمایه گران‌بها است. این سرمایه سبب می‌شود تا در زمینه‌های مختلف با دید دراز مدت به موضوعات نگاه کرد و حتی به مبحث اصالت متصل می‌شود. استقلال به این معنا است که این شورا مسئولیت اجرایی ندارد و اجراییات کاملا برعهده وزارت آموزش و پرورش است، در نتیجه تداخلی بین شورا و مدیریت نظام اموزشی به وجود نمی‌آید. این استقلال سبب شده تا در دولت‌های مختلف تعاملی سازنده بین و شورا و وزارتخانه به وجود آید‌.

وی سومین سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش را اتقان مصوبات دانست و گفت: چنین موضوعی مسئولیت بزرگی را متوجه اعضا شورا می‌کند. چنین سرمایه‌ای باعث می‌شود تا نقش سیاستگذاری به خوبی ایفا شود و به نهادهای قانونگذار مانند مجلس شورای اسلامی بسیار کمک کند.

امانی‌طهرانی افزود: یکی از نقطه‌های عطف شورای عالی آموزش و پرورش که منجر می‌شود تا مصوبات متقن نوشته شود، سند تحول بنیادین است؛ شاید هیچ سندی در کشور به این اندازه توسط بزرگان نظام و به‌طور خاص مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار نگرفته باشد. شورای عالی آموزش و پرورش اگر همین یک سند را اهدا کرده باشد، برای اثبات ادای دین خود و ارتقای آموزش و پرورش کارنامه کاملی داشته است.